Usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a także osiąganie postawionych celów jest możliwe dzięki przeprowadzeniu odpowiednich badań na przykład badań opinii pracowników, które ujawniają informacje pozwalające na podjęcie odpowiednich decyzji. Jakość w kwestii zarządzania organizacją osiąga się poprzez wskazywanie zachodzących i mogących zajść zjawisk.
Sposób przeprowadzenia badania ma znaczenie
Rozpoznanie rzeczywistej kondycji firmy umożliwia podjęcia takich działań, które będą odnosić się do poprawy aktualnej sytuacji, a przez to przyczynią się do dalszego wzrostu. Przeprowadzenie badania opinii pracowników powinno odbywać się z zachowaniem:
- anonimowości;
- poufności;
- komfortu
badanego. Jest to bardzo ważne, gdyż cechy te w pozytywny sposób wpłyną na jakość otrzymanych informacji, a co za tym idzie na działania podejmowane w celu usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Zadowolenie to pewnego typu wskaźnik
Zadowolenie z pracy wytycza postawę przyjmowaną wobec zawodu, firmy itp.. Wskazuje ono jednocześnie na to, co praca danemu pracownikowi daje i na jeszcze niezrealizowane jego potrzeby i oczekiwania. Zaś zadowolenie możemy uznać jako ich wypadkową. Przeprowadzenie badań w firmie może spełniać następujące funkcje:
- diagnostyczną;
- prognostyczną;
- oceniającą;
- kontrolną;
- interwencyjną.
O funkcjach realizowanych badań
Funkcja prognostyczna w kwestii badania opinii pracowników pozwala na wskazanie następstw, które wystąpią w odpowiedzi na rozpoznane fakty i prawidłowości, a oceniająca poddaje ocenie zastosowane strategie oraz narzędzia zarządzania.
Funkcja kontrolna skupia się na sprawdzeniu powodzenia konkretnych planów czy zamierzeń. Co do funkcji diagnostycznej można powiedzieć, iż zawiera się w niej:
- ogólna informacja o aktualnej sytuacji;
- ogólna analiza słabych/mocnych stron firmy;
- analizuję skonkretyzowanych problemów;
- potrzeby w kontekście projektów zmian.
Spojrzeć na siebie z innej perspektywy
Natomiast co do funkcji interwencyjnej osadza się ona na dialogu oraz procesach naprawczych, a także wprowadzaniu nowej filozofii zarządzania oraz komunikacji wewnątrz firmy. We wszystkich procesach badawczych bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniej uważności oraz otwartości na pozyskane wyniki. W kwestii badań opinii pracowników pozyskane wyniki mogą posłużyć do wzmocnienia kondycji firmy, ale przede wszystkim są świetnym źródłem spojrzenia na firmę oczami pracowników.